Siemens Gamesa har fundet opskriften på efteruddannelse

Medarbejderne hos Siemens Gamesa tager gerne på efteruddannelse i deres fritid. Årsagen er tilgængelighed og samarbejde; gevinsten er effektivisering og arbejdsglæde.  

Motivationen til at tage en uddannelse er stor hos medarbejderne på Siemens Gamesa i Brande. Som noget helt nyt har 22 medarbejdere gennemført et fag på akademiniveau. Og det næste hold er allerede i gang.

En af de store drivkræfter bag initiativet er Jens Mark Pedersen, der er tillidsmand hos vindmølleproducenten i Brande. Da han var ny i rollen som tillidsmand, oplevede virksomheden perioder med mindre produktion. Det fik Jens Mark Pedersen til at undersøge, hvordan virksomheden med tilskud fra kompetencefonde kunne bruge de stille perioder til at uddanne og efteruddanne medarbejderne. De første kurser var AMU-kurser. Kurserne havde blandt andet fokus på truck-kørsel og ERP-systemet SAP.

- Og så var nysgerrigheden vakt til at lære noget mere og at tænke ud over truck-kurser og lignende, fortæller han. Det næste kursusvalg faldt på et akademifag om ledelse.

Egne hold og nye arbejdstider
- Det er en stor mundfuld at undvære over tyve mand fra et hold. Derfor blev undervisningen uden for arbejdstiden, fortæller Jens Mark Pedersen.

Beslutningen om at lægge undervisningen uden for arbejdstiden, gav medarbejderne fra natholdet udsigter til ventetid mellem undervisning og arbejde. Og hvor mange ville mon så melde sig til faget?

-  Undervisningen sluttede kl. 20. Normalt begynder natholdet to timer senere. Men hvis jeg har en medarbejder fra Holstebro, skal hun ikke køre hjem kl. 20 for at være på arbejde kl. 22 igen.

Løsningen blev at skubbe lidt til arbejdstiderne. Hver deltager fra natholdet aftalte hver især med deres leder, at de kunne møde to timer tidligere på arbejde på undervisningsdagene. Jens Mark Pedersen er ikke i tvivl om, at samarbejde med ledelsen var fuldstændigt afgørende for, at kurserne kunne blive en realitet.

Det er ikke kun arbejdstiderne, der har gjort undervisningen lettere at gå til. Undervisningen er også foregået i egne lokaler, så medarbejderne kunne gå direkte og ubesværet mellem undervisning og arbejde.

Valget om at have undervisningen i egne lokaler betød også, at holdet udelukkende bestod af medarbejderne fra afdelingen i Brande.

- Havde vi smidt dem i hver sin retning på erhvervsuddannelser i stedet for på hold, var det ikke gået så godt, siger Jens Mark Pedersen.

Eksamensklar med eksamenstræning
Akademifaget er en kursusform der betyder, at alle deltagerne skal til eksamen for at gennemføre kurset. For nogle var det en ukendt udfordring. En af dem var Jan Emil Andersen.      

- Der var jeg da lidt betænkelig, for jeg gik ud af ottende klasse. Og jeg bliver 52 i år. Det er mange år siden, jeg har været i skole. Men så tænkte jeg med alle de kurser, jeg har været på, så kan jeg godt. Det kan ikke andet end at gå galt.

- Eksamen gav sommerfugle i maven. Og de var store hos nogle af dem, fortæller Jens Mark Pedersen.

Er man ufaglært, er et kursus med eksamen ikke bare hverdagskost. Derfor blev der sat en dag af til eksamenstræning. Det var et frivilligt tilbud, der kunne klæde medarbejderne på til dagen. I marts kunne 22 medarbejdere gå lettede fra eksamensbordet. Ved den grønne dug fortalte Jan Emil Andersen om digitalisering af boltspænding. En proces der gør arbejdet med at spænde boltene i møllerne to timer hurtigere.

- Det er da fedt! siger han om resultatet.

Det er ikke kun effektivisering af arbejdet, undervisningen kan føre med sig.

Jeg vil vove at påstå, at det giver arbejdsglæde, færre sygedage og hjælper med at fastholde medarbejdere, fortæller Jens Mark Pedersen.